Thursday 25 April 2013

Seni Menggunakan Akal

Ramai yang bertanya tentang kegairahan aku dengan  flyfishing. Bukankah ada cara lain yang lebih berkesan untuk menangkap ikan?

Bagi aku flyfishing bukan hanya kaedah menangkap ikan, tetapi seni yang ada di dalamnya, dan aku tahu ramai yang tidak dapat menerimanya. Seni menangkap ikan?

Bagaimana untuk memudahkan melepas kan ikan. Bagaimana untuk memberi kecederaan yang paling minimum. Bagaimana untuk menambah populasi ikan. Menjaga persekitaran, persaudaraan. Seni membuat umpan. Seni membuat joran. Seni melayangkan tali. Dan senarainya berterusan. Nampak?

Akal akan dapat menerimanya, tapi tidak otak.

Cuba kita lihat di sekeliling kita. Banyak kerosakan di dunia ini dilakukan oleh manusia yang bukan tidak kurang bijaknya, malah ada yang terlebih bijak. Tetapi kehilangan upaya untuk menggunakan akal telah menyebabkan mereka melakukan apa yang tidak sepatutnya. Kebijaksanaan seseorang langsung tidak dapat menentukan tidakan yang diambil.

Ramai bijak pandai yang melakukan jenayah, rasuah, ketidakadilan, bersengkokol dengan kezaliman, penipuan sedangkan mereka tahu semua itu adalah sesuatu yang salah. Tidak seperti haiwan, mereka berakal, tetapi ada dua benda yang akan sentiasa mengalahkan akal, nafsu dan syaitan.

Di dalam Al Quran terdapat banyak ayat-ayat yang menyebut tentang bagaimana betapa beruntungnya orang-orang yang menggunakan akal. Mereka-mereka inilah yang dapat memilih antara yang salah dan yang benar. Sebagaimana flyfishing , pengunaan akal juga perlu berseni.

Jadi setiap kali kita rasa akan kehilangan akal kita, kita patut tahu di mana untuk kita mendapatkannya kembali. Perlukan aku beritahu?

No comments:

Post a Comment