Wednesday 10 April 2013

Sebermula...




Walaupun sungai Pagoh bukanlah lagi seperti sungai yang sepatutnya, tapi ianya masih lagi ada tempat yang istimewa dalam hati aku. Walupun mengingatkannya akan menambahkan rasa sakit hati.  Sakit hati memikirkan tentang kebodohan sesetengah manusia yang akan memberi kesan bertahun-tahun mendatang.

25 tahun dahulu, sungai Pagoh tidak seharusnya seperti ini. Aku tidak mempunyai gambar untuk melihatkan bagaimana rupanya sungai Pagoh dahulu, tapi segalanya dalam rakaman kota fikiran aku. Aku masih dapat mengingati dengan jelas sekali lengkok-lengkok sungai Pagoh ini. Di mana lubuk-lubuknya, kedudukan pohon-pohon rembia, "ngekalan-ngekalan", tempat yang biasa kami menghabiskan masa mandi sambil main "kejo-kejo", tempat di mana kami akan naikkan pondok "selambo" untuk menagkap ikan, tempat yang biasa aku turunkan "tajo", tempat yang menambat minat aku kepada fly fishing  yang menjadi satu sebab untuk megaitkan aku dengan sungai Pagoh.

Airnya tidak seharusnya berwarna seperti ini. Ada suatu kelainan yang aku rasakan bila melihat airnya dahulu. Warna yang akan sentiasa mengajak aku kembali ke tempat ini.

Ingatan aku kembali sewaktu menghabiskan masa meredah hutan mencari buluh cina untuk dijadikan joran, mencari buah sentul dan tampoi, mengetah burung bayan, mencari buah berangan, menjerat puyuh sambil memakan ubi bakar, menunggu durian, memanjat pokok manggis, duku, langsat. Masakan ikan sungai emak. Ahh.. segala-galanya seperti baru semalam aku tinggalkan. Mungkin akan ku coretkan lagi kenangan-kenangan ini bila berkesempatan.

Sesetengah orang berkata tiada guna hidup dalam waktu silam, tapi kadang-kadang masa silamlah yang membuatkan kita terus hidup.

No comments:

Post a Comment