Thursday 18 April 2013

Kita Cuma Berdiri Dan Melihat

 Years from now they're gonna ask us, 'where were you when they took over the planet?' And we're gonna say, 'we just stood by and watched.'
 - Agent Simmons -
Transformers 3 - Dark Of The Moon
 
 

Pernahkah kita duduk sejenak dah memikirkan kita tidak melakukan sesuatu yang patut kita buat, dan generasi kita akan mempersoalkannya bertahun-tahun mendatang?

Walaupun aku tak begitu mengenali Abah, tapi aku yakin penentangan dia kepada Malayan Union bukan untuk diri dia. Tapi untuk aku dan generasi selepas dia. Agak pelik kerana aku mengambil masa yang lama untuk menyedari hakikat ini, dan aku sangat berbangga dengan Abah.

Mungkin perjuangan Abah berbeza di zaman itu, tapi Abah berjuang untuk apa yang dia pertahankan dan percaya. Dan aku boleh menceritakannya kepada anak-anak aku tentangnya.

Tapi aku?

No comments:

Post a Comment