Monday 29 April 2013

Apa Yang Kita Inginkan



Setiap kali aku memancing, aku sering terpesona dengan jeram-jeram yang berliku-liku yang seperti tidak ada penghujung nya. Aku akan meredahnya dari satu tempat yang aku rasakan dihuni oleh ikan, ke satu lubuk yang lain.

Sering tanpa aku sedari aku telah berada terlalu jauh dari tempat aku bermula. Berada di tempat yang jauh dari penghuni, jika berseorangan, bukanlah satu langkah yang bijak. Di sebabkan keasyikan dan tengelam dalam dunia aku sendiri, perkara lain bukanlah penting sangat.

Seperti juga hidup kita, adakalanya di dalam melayarinya, kita agak tersasar dari matlamat kita sebenar. Kita sering terdorong untuk memberi keutamaan yang salah. Kita sering dilekakan dengan perkara yang indah-indah. Memerlukan kita berhenti sejenak, dan menilai kembali tentang apa yang kita inginkan sebenarnya dalam hidup kita.

Kita selalu menjadikan kebendaan sebagai matlamat hidup kita, sehingga kita terlupa akan nilai yang sepatutnya yang lebih utama. Persaudaraan, kasih sayang, perasaan, harga diri, kejujuran sering kita abaikan dalam mencapai apa yang kita kata kan kebahagian.

Pencarian jiwa ini baru bermula dalam hidup aku, dan aku harap aku sentiasa mendapat petunjunkNYA, selagi aku masih dapat menggunakan kewarasan, aku benar-benar yakin aku berada di landasan yang betul.

No comments:

Post a Comment